گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره «لگاتو» (۲)

دیوید گیلهام، ویولنیست: «لگاتو به آمادگی دست راست و چپ نیاز دارد». در تعویض سیم حرکات تند و ناگهانی دست راست و انگشت‌گذاری‌های دیرهنگام دست چپ در آخرین لحظه، لگاتو و دتاشه را مختل می‌کند و هماهنگی را از بین می‌برد. برای غلبه بر این مسائل توصیه می‌کنم تمرینات دوبل نت را انجام دهید و برای فعال کردن انگشتان، مچ و بازوی دست راست از پاشنه و وسط آرشه و ساعد استفاده کنید. تعویض سیم باید زیبا، روان و هنرمندانه صورت گیرد ولی بسیاری از نوازندگان در تمرین خود از آنها غفلت می‌کنند و ضربات غیرضروری در صدای خود ایجاد می‌کنند. برای هنرجویانی که تلاش می‌کنند تعویض سیم روانی در قطعه‌ای داشته باشند اغلب آن قطعه را با سیم‌های دست باز متناظر می‌نویسم تا به دست چپ آنها استراحت داده و به آنها اجازه دهم که صددرصد روی بازوی راست تمرکز کنند.

هنگامی که با روش‌های مختلف در قسمت‌های مختلف آرشه کار کردیم آنها را تشویق می‌کنم که روزانه با تمرین‌های کتاب‌های مختلف دیگر هم کار کنند تا همه چیز را آماده نگه دارند هم‌چنین به آنها یادآوری می‌کنم که صبور باشند چون تعویض سیم روان به زمان احتیاج دارد. دیوید گیلهام پداگوگ معتبر بین‌المللی و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا است که بطور منظم برای تدریس، برگزاری مستر کلاس و عضویت در هیئت داوران مسابقات در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا دعوت می‌شود.

جینا مک کورمک، ویولنیست: «از فرود نرم آرشه غافل نشوید». اغلب اوقات هنرجویان روی یک نت در سیم سل فرود می‌آیند و تعجب می‌کنند که چرا قررچ می‌کند سپس به همین ترتیب روی یک نت در سیم می فرود می‌آیند و به نظر از کار خود راضی هستند. آنها بررسی نکردند که باید روی هر سیم چه کاری انجام دهند تا صدای مطلوب و مطمئن ایجاد کنند. برای درک بیشتر این موضوع و ایجاد احساس آزادی در نواختن، توجه به نقش کل بازو به عنوان نقطه شروع بویژه آرنج و فضای اطراف آن مهم است. اغلب بخاطر وجود جاذبه، آرنج دست راست می‌افتد و انواع عواقب نامطلوب ایجاد می‌شود. جینا مک کورمک مدرس ویولن در کالج سلطنتی شمالی موسیقی در منچستر است و به عنوان یکی از برجسته‌ترین ویولنیست‌های بریتانیا شناخته شده است. او بطور منظم در سالن‌های سراسر بریتانیا و خارج از کشور حضور دارد.

نیلز مونکه مایر، ویولیست: «لگاتو باید ملودی را اجرا کند». هدف، ایجاد خطوطی روان و بدون آکسان و مکث است که با حرکت بازو در یک موج گوچک و پیوسته بدون وقفه یا زاویه‌ای ایجاد شود همانطوری که هنگام تغییر سیم، انگشتان خود را روی آرشه فشار می‌دهید حرکات بزرگ یا زاویه‌دار یا سریع باعث ایجاد آکسان‌های ناخواسته می‌شود. در قطعات تغییر سیم معمولاً با ملودی در تقابل است. مهم است که آنها را پنهان کنید تا موسیقی را مختل نکند. به عنوان مثال زمانی که تغییر سیم انجام می‌دهید مراقب باشید که سیم بالاتر بلندتر نشود. شما یک خط بسیار روان و متصل می‌خواهید که تمام نت‌ها را در صدا بگنجاند بدون اینکه چیزی بطور ناخواسته برجسته شود. نیلز مونکه مایر ویولیست و مدرس دانشگاهی آلمانی است. او چندین سی دی برای ویولا ضبط کرده است که آن را به یک ساز تک‌نوازی معتبر تبدیل کرده است. او برنده چند جایزه بین‌المللی است.

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است