گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آثار مرتضی حنانه به نفع زلزله زدگان کرمانشاه عرضه می شود

برای اولین بار پارتیتورهایی از آثار آهنگساز بزرگ و صاحب سبکِ ایرانی استاد زنده یاد مرتضی حنانه به نفع زلزله زدگان غرب کشور عرضه می شود. امیرآهنگ آخرین شاگرد مرتضی حنانه اعلام کرد: به زودی ده پارتیتور از آثار استاد مرتضی حنانه توسط من و نظارت امیرعلی حنانه در اختیار علاقمندان آثار این آهنگساز برجسته و صاحب سبک قرار می گیرد.

وی افزود: از سال ١٣٨۵ در خصوص نشر کلیه آثار استاد زنده یاد مرتضی حنانه، اَعم از فایل های صوتی و تصویری و پارتیتورها از هنرمند گرامی جناب آقای امیر علی حنانه وکالت محضری داشته ام و در صدد چاپ و انتشار این آثار گرانبها بودم.

ولی متاسفانه به دلیل برخی از مسائل پیش آمده که از حوصله این خبر خارج می باشد، انتشار این آثار تا به امروز میسر نشد. بنابراین تصمیم گرفتیم این آثار را به صورت اینترنتی در اختیار علاقمندان قرار دهیم. متاسفانه اعتماد به یکی از ناشرین کُتُبِ موسیقی که کارنامه ای بسیار منفی در جامعه موسیقی ایران و دیگر ناشرین کُتُبِ موسیقی پیدا کرده است و عَدمِ حُسنِ نیتِ وی در اَمر انتشار این آثار، موجب شده است تا آثار استاد زنده یاد مرتضی حنانه آنگونه که باید شناخته نشوند و نشر مهمترین آثار ایشان تا به امروز به تعویق بیافتد.

امیر آهنگ درباره این آثار گفت: در اولین اقدام ما ده اثر از استاد مرتضی حنانه را منتشر می کنیم که در بین این آثار لاپرسیا (سرزمین پارس) در چهار موومان، قطعه صبر و ظفر برای اُرکستر مجلسی و هارپ و پیانو در دو موومان، اَمپرومپتو راگیا برای پیانو سولو (آخرین اثر مرتضی حنانه)، لالایی برای پیانو سولو، تیتراژ موسیقی متن سریال هزار دستان و کاپریس برای پیانو و ارکستر (که به گفته استاد زنده یاد مرتضی حنانه، مهمترین اثر ایشان محسوب می‌شود و نوشتن آن سی سال به طول انجامید) وجود دارند.

امیرآهنگ در این خصوص افزود: تعدادی از این آثار دارای نُتاسیونِ کامپیوتری می باشند ولی تعدای دیگر از این پارتیتور ها به دست خط استاد حنانه که به شکل شگفت انگیزی خوش خط و خوانا است و نیازی به نُتاسیون کامپیوتری ندارند، آماده شده اند. این ده اثر به صورت صحافی شده و در یک پَک به دست علاقمندان خواهد رسید و در پی آن در مراحل بعد آثار دیگری از این استاد فقید را برای ارائه آماده و عرضه خواهیم کرد.

امیرآهنگ درباره حق اجرای این آثار بصورت لوح فشرده، کنسرت و غیره گفت: انتشار این آثار تنها برای مطالعه موسیقی‌دانان، خصوصاً اساتید دانشگاه ها، هنرجویان و دانشجویان رشته آهنگسازی که در طی این سالها بصورت مکرر درخواست در اختیار داشتن این آثار را داشته اند صورت می گیرد و برای اجرای آنها جهت کنسرت یا انتشار آن ها بصورت فایل صوتی و تصویری لازم است با من (وکیل رسمی امیر علی حنانه) تماس گرفته و هماهنگ شود به عبارتی دیگر، خرید پارتیتور این آثار به معنی اجازه اجرای آنها (به هر طریقی)از طرف مالکان معنوی و مادی این آثار نیست و کلیه حقوق آن از این جهت محفوظ می باشد.

امیرآهنگ در پایان به روش نشر این آثار اشاره کرده و افزود: این ده اثر به صورت یکجا از طریق سایت harmonytalk.com معرفی و پس از رسیدن به حد نصابِ درخواست ها با پیک به نشانی متقاضیان ارسال می شود.

بخشی از در آمد حاصله از فروش این پارتیتور ها نیز جهت کمک به زلزله زدگان غرب کشور اختصاص خواهد یافت.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲۳

  • بسیار عالی و ارزشمند
    با وجود اینکه بنده ، بواسطه لطف و حسن نیت اساتیدم جناب آقای امیرعلی حنانه و جناب امیر آهنگ عزیز، سالهاست که این آثار را برای مطالعه در اختیار داشته ام ولی بیصبرانه منتظر تهیه آنها از این طریق هستم ، نه فقط به خاطر کمک به هموطنان زلزله زده که به پاس قدردانی از این آثار ارزشمند و به امید آبادی خانه فرهنگ و هنر میهن که ویرانی آن کمتر از خرابیهای زلزله ها نیست…

  • به نام خداوند نتهای جان
    استاد امیر آهنگ عزیز و گرانقدر
    بدون شک به انجام رساندن این مهم فقط باید با درایت و همدلی و موافقت استاد امیر علی حنانه و بدست شما شاگرد بر حق مکتب استاد مرتضی حنانه صورت می گرفت.
    روزی را خواهم دید که فرزندان این مرزو بوم در سراسر گیتی پیوسته در پاسداشت و نگاهداشت و اجرای آثار ناب استاد مرتضی حنانه مشغول بوده و با این مهم جهانیان را بهت زده خواهند کرد.
    با تمام وجودم به خاندان حنانه و شما استاد گرامی عشق می ورزم.
    غلامرضا حاجی محمد

  • درود بسیار بر اساتید گرامی و سپاس به خاطر توجه به انتشار این آثار گرانقدر و کمیاب و عمل خیرخواهانه.

  • جناب آقای امیر آهنگ دوست و هنرمند گرام ازاینکه درشاهراه هنر موسیقی کشور زحمات فراوان کشیده و در ارایه هنر و راهکارهای هنری برای هنرمندان وجوانان کشور فعالیت می نمایید ودلسوزی کامل، با ارایه آثار استادان بزرگ برای صدمه دیدگان وطن مینمایید کاملا خوشحال وآرزوی موفقیت روز افزون برایتان دارم با آروی سلامتی برای شما و همه اساتید و هنرمندان کشور رحیم فرحزادی

  • عرض سلام و ارادت دارم خدمت استاد ارجمند آقای امیر آهنگ،قطعا چنین حرکت زیبایی یادآور نام جاودانه استاد مرتضی حنانه است، و ثبت اسمِ بانیِ این حرکت در دلها. براتون آرزوی موفقیت های بیش از پیش دارم، امیدوارم حضرت حق همیشه حامی حرکتهای ارزشمندتون باشه، درپناه حق باشید.

  • بسیار ممنون از لطف ، درایت و پیگیری استاد امیرآهنگ عزیز و جناب آقای امیر علی حنانه که این آثار رو در اختیار دانشجویان و علاقه مندان موسیقی قرار دادند تا با تلاش ، برسی و مطالعه دقیق به درک بهتری از موسیقی و همنیطور موسیقی استاد بزرگ حنانه برسند، نه اینکه برخلاف نظر جناب آقای برلیانی که کسی فهم و درک این آثار رو ندارد و به همین دلیل نباید در دسترس عموم قرار بگیرد.

  • درود بی کران بر شما و فرزند استاد که چنین اقدام ارزنده ای را هم از جهت در دسترس قرار گرفتن آثار گرانقدر استاد حنانه و هم از نظر نوع دوستی و انسانیت انجام می دهید. زنده باد.

  • درود و سپاس از بزرگوارانی که کمک به نشر آثار ملی می کنند …

    میدانیم که پول یا هر چیز مادی ، نمیتواند ارزش معنوی باشد برای چنین آثاری که به قول همین بزرگواران جزو آثار ملی هستند . ولیکن صرف درآمد حاصل از فروش‌ آنها به نیت کمک به زازله زدگان ، برگ افتخاری دیگر است …

    و نمی دانم آیا قانونی مدون وجود دارد که بتواند اجرای آثار ملی منتشر شده را منوط به کسب اجازه از ناشرانش بکند ؟ درو اقع معنای انتشار پارتیتور فی نفسه به دیدن خلاصه نمیشود ، گرچه در ضرب المثلهایمان داریم : شنیدن کی بود مانند دیدن !! اما در موسیقی به گمانم برعکس است و باید بگوییم : دیدن کی بود مانند شنیدن

    و آرزو دارم این آثار که به همت امانتداران آن حالا در دسترس عموم قرار میگیرند ، به آسانی و به دور از بروکراسیهای رایج و با اشتیاق فراوان ارکسترها ، به نحو صحیح اجرا شوند .
    چرا که همین انتظار را ما از انتشاراتی مانند چنگ داریم که آثار را منوط به اجازه از خودش نداند و در واقع آثار متعلق به یک فرزانه موسیقی که به امانت دست ایشان واقع شده تا به دور از هرگونه هیاهو به سمع و بصر مخاطبین برسد ، منبعی دیگر برای ارتزاق سودجویانه شود

  • سلام ودرود برآقای امیرآهنگ عزیز
    من سالهاست حسرت می خوردم که چراانسان بزرگی همچون استاد حنانه اینقدر مهجور مانده وآثارایشان چرادر آن انتشارات گیرکرده!!!!!شمابااین کارتان خدمت بزرگی به جامعه موسیقی کشورمان وآن استادفرهیخته انجام دادین دستتان را به گرمی می فشارم…

بیشتر بحث شده است