گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

فرانک پیتر زیمرمن، ویلنیست آلمانی


فرانک پیتر زیمرمن (Frank Peter Zimmermann) ویلنیست بزرگ آلمانی متولد ۲۷ فوریه ۱۹۶۵ است. زیمرمن از ۵ سالگی نواختن ویلن را آغاز نمود، اولین کنسرت او در ۱۰ سالگی با نواختن کنسرتو سل ماژور موتسارت به همراه ارکستر بود! در سال ۱۹۷۶ جایزه رقابت موسیقیدانان جوان آلمان را از آن خود کرد. استادان او بی شمار بودند: والری گرادوو (Valery Gradov) در هنرستان اسن، ساشکو گاویرلوف (Saschko Gawriloff) در هنرستان برلین و هرمن کربرس (Herman Krebbers) در کلاسهای خصوصی در آمستردام، مهمترین استادان او بدوند.

در سال ۱۹۸۳ زیمرمن حرفه خود را به طور رسمی آغاز نمود، اجرا در کنسرتهای بسیاری همراه با ارکسترهای بزرگ دنیا و با مشهورترین رهبران دنیا همچون: ارکستر سمفونیک بوستون با رهبری پاوو برگلاند (Paavo Berglund)، ارکستر سمفونیک ملی واشنگتون با لئونارد اسلاتکین (Leonard Slatkin)، ارکستر سمفونیک شیکاگو با مانفرد هونک (Manfred Honeck)، ارکستر فیلارمونیک برلین با برنارد هایتینک (Bernard Haitink)، ارکستر فیلارمونیا با ولفانگ ساوالیچ (Wolfgang Sawallisch) و ارکستر سمفونیک روندفانک با ماریس جانسون (Mariss Jansons).

حضور او در کنسرتهای فراوان او را به جشنواره های بین المللی اروپا، آمریکا، ژاپن، آمریکای جنوبی و استرالیا برده است. از اواسط سالهای ۱۹۸۰ زیمرمن به عنوان یکی از ویلنیستهای پیشرو آلمان شناخته شد، نه تنها برای تکنیک نیرومند و ذکاوت او از درک قطعه، برای توانایی او در تطبیق روش خود با شرایط و نوع قطعه که شامل اجراهای بی نظیر او از آثار باخ تا آهنگسازان معاصر، میباشد.

او عشق فراوانی به موسیقی موتسارت و پروکوفیف دارد: دو آهنگسازی که به روشنی دو شیوه کاملا متفاوت از یکدیگر داشته اند. زیمرمن همچنین کنسرتوهای بتهوون، برامس‌، مندلسون، سیبلیوس و استراوینسکی را نواخته است.

علاوه بر سفر و اجرا به همراه ارکسترهای بزرگ دنیا در فصل های مختلف، آثار هنرمندان معاصر را نیز اجرا کرده است، او سه کنسرتو ویلنی که اولین اجرای بین المللی آن آثار بود را نواخته است: در سال ۲۰۰۳ کنسرتو ویلن “en sourdine” از آهنگساز آلمانی ماتیاس پینچر (Matthias Pintscher) به همراه ارکستر فیلارمونیک برلین و رهبری پیتر ایوتووس (Peter Eötvös)، در سال ۲۰۰۷ کنسرتو ویلن “هنر از دست دادن نامه نوشتن” اثر برت دین (Brett Dean) که او جایزه گرمی سال ۲۰۰۹ را برای آهنگسازی این اثر کسب نمود و زیمرمن آنرا به همراه ارکستر آمستردام با رهبری خود آهنگساز اجرا نمود و در سال ۲۰۰۹ ویلن کنسرتو شماره ۳ «شعبده باز در بهشت» اثر آهنگساز آمریکایی آگوستا رد توماس (Augusta Read Thomas) به همراه ارکستر فیلارمونیک رادیو فرانسه با رهبری آندری بوریکو (Andrey Boreyko) در پاریس.

همچنین زیمرمن موسیقیدان پرشور موسیقی مجلسی و رسیتال نیز می باشد و کنسرتهای جهانی بی شماری در این زمینه برگزار نموده است. اجرای او از قطعات کلاسیک رومانتیک قرن بیستم نقدهای بسیار خوبی را در جراید و در بین عموم از آن خود نمود.


audio fileبشنوید قسمتی از سونات برای ویولون ایزایی را با اجرای فرانک زیمرمن

در ابتدای حرفه خود، زیمرمن به همراه پیانیست آلمانی الکساندر لونکیوش (Alexander Lonquich) آثار موسیقی مجلسی را اجرا میکرد و از سال ۱۹۹۸ بیشتر با پیانیست ایتالیایی اینریکو پیس (Enrico Pace) همنواز می شد. در سال ۲۰۰۷ در جشنواره تابستانی آلمان به همراه پیانیست امانوئل اکس (Emanuel Ax) ‌آثار بتهوون را اجرا کرده است. در ژوئیه همان سال رسیتالهای بسیاری در بروکسل، مونیخ و شهرهای مختلفی در اسپانیا اجرا نمود.

در فصلهای ۲۰۰۷-۰۸-۰۹ فرم جدیدی از تریو زهی را به اجرا گذارد:‌ این تریو متشکل بود از: زیمرمن با ویلن اش، به همراه ویلا نوازی آنتونی تامستیت (Antoine Tamestit) و ویلنسلیت کریستین پولترا (Christian Poltéra) برای تماشاگرانی در آمستردام، آنتورپ بلژیک، لندن، میلان، مونیخِ و پاریس.


audio fileبشنوید قسمتی از سونات برای ویولون ایزایی را با اجرای فرانک زیمرمن

آثار سولو که او اجرا کرده از آهنگسازانی چون: باخ، دبوسی و ایزای (Ysaÿe) از میان دیگر آهنگسازان بزرگ، می باشد. زیمرمن با کمپانی EMI آثار بسیاری ضبط کرده است. در سال ۲۰۰۱ کنسرتو ویلن لیگتی (Ligeti) را به همراه گروه رینبرت د لو برای کمپانی ضبط تلدک کلاسیک ضبط نمود. در سال های اخیر سونی کلاسیک سی دی های جدیدی را از ضبطهای زیمرمن عرضه کرده است. بسیاری از ضبطهای او جوایز مهم بین المللی را از آن خود کرده اند.

ضبط او از دوبل کنسرتو ویولن ویلنسل برامس جایزه آلمانی ضبط را به دست آورد. زیمرمن همچنین جایزه آکادمی موسیقی ایتالیایی شهر سینا را در سال ۱۹۹۰، جایزه اصلی فرهنگی آلمان را در سال ۱۹۹۴، جایزه موسیقی شهر دوسبرگ آلمان را در سال ۲۰۰۲ و جایزه سزاوارترین هنرمند آلمان را در سال ۲۰۰۸ از آن خود کرد.

فرانک پیتر زیمرمن ویلن ساخته استرادیواریوس سال ۱۷۱۱ را می نوازد.

bach-cantatas.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۸

  • یاد مصاحبه “علی صالحی” ویولونیست افتادم که بعضی از خوانندگان نوع روند پیشرفت او را غیرعادی و شبهه انگیز قلمداد کردند؛ اما با مطالعه روند آموزشی و اجرایی آقای “زیمرمن” به مانند بسیار کسان دیگر_ که حرفه ای موسیقی را پی گیرند_ نتیجه می گیرم برای پیشرفت در کار و حرفی داشتن در هرجا و هرزمان باید جهش هایی داشت.. برداشت عجیب از این جهش ها داشتن، عجیب نیست .

  • باید به اطلاع برسانم فایل اولی که باری شنیدن گذاشته بودید واریاسیونی است روی تم یکی از پرلود های باخ که متاسفانه ذکر نشده بود

  • باید به اطلاع برسانم فایل اولی که برای شنیدن گذاشته بودید واریاسیونی است روی تم یکی از پرلود های باخ که متاسفانه ذکر نشده بود

  • kiarash jan shoma aval boro tahghigh kon bad az ro not karo gosh kon bad balaye noto bekhon bad shive ahangsazie ysayi ro bebin bad bebin chi fekr mikarde va chi mikhaste bad bia in ja sohbat kon harfe jena be ali be ghadri maskhare va az omghe bisavadi miad ke hata sait ham javabe shomaro nadade.

  • kiarash jan azize baba on esmesh obsession va variasioni az bach nist boro toye ketabe form haye mosighi asare andre hodie mifahmi chera sait eghdam be moarefi in kar nakarde!!!!!!!!!!!!!dar kol merci rohiamo shad kardi kiarash jon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • شما دو نفر منو محکوم به بیسوادی می کنید ولی کاش پرلود ذکر شده رو می تونستم توی سایت برای شنیدن شما دو نفر نادان آپلود می کردم.تا بفهمید چی به چیه.اینقدر مشهوره که تعجب می کنم با ای همه ائعای مطالع تان نشنیدید

بیشتر بحث شده است