گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ودیم رپین، از کودکی روی صحنه…

ودیم رپین (Vadim Repin) ویلنیست مشهور روسی، متولد ۱۹۷۱ نووسیبریسک است. روزنامه دیلی تلگراف، چاپ لندن درباره او نوشته است: «وقار ودیم رپین در هنگام اجرا بر روی سن و تفسیر گرم و متبحرانه ای وی، ویژه این موسیقیدان برجسته معاصر می باشد.» ودیم رپین نواختن ویولن را از ۵ سالگی آغاز کرد و تنها پس از شش ماه اولین اجرای عمومی خود را برگزار نمود! وی در شهر زادگاهش تحت تعلیم زاخار برون (Zakhar Bron) قرار گرفت. در ۷ سالگی برای اولین بار به همراه ارکستری کنسرت داد و در یازده سالگی اولین اجرای رسیتالش را به روی سن برد!

در سال ۱۹۸۹ به عرصه بین المللی راه یافت و آن زمانی بود که رپین جوانترین برنده جایزه رقابت ویلن ملکه الیزابت در بروکسل، بزرگترین و مهمترین رقابت ویلن نوازی در دنیا، را از آن خود کرد. از آن پس رپین به همراه بزرگترین رهبران و ارکسترهای دنیا در صحنه های جهانی حضور می یافت.

او همچنین نوازنده میهمان دائمی جشنواره هایی چون: “هالیوود بول”، “تنگلوود”، “راوینیا”، “رنگا وربیر” و “بی بی سی پرومز” می باشد. دعوت از وی به موزه لوور در پاریس، تعمین هزینه ضبط اجرایش را به همراه روبی لاکاتوس (Roby Lakatos) ویلنیست کولی به همراه داشت. همنوازان موسیقی مجلسی وی: مارتا آرگریش، یوری باشمت، یوگنی کیسین، نیکولا لوناسکی و میخائیل پلتنو می باشند. ودیم رپین ویلنیستی است که دارنده جوایز بی شماری می باشد: جایزه اکو ۱۹۹۹، دیاپازون دئور، پرکس سیسیلیا و جایزه ادیسون. رپین با ویلنی به نام “فون سردالی” (Von Szerdahely) ساخته سال ۱۷۳۶ توسط “گارنیر دل جسو” (Guarneri del Gesù) نواخته است.

۲۰۰۱-۰۲: مشغولیت این فصل وی کنسرتهایی به همراه جیمز لوین و فیلارمونیک مونیخ، ارکستر اپرای باورین و متا، فیلارمونیک جانسونز و برلینر همچنین اولین اجرای وی به همراه ارکستر نیوزلند، اجرایی خصوصی به همراه ارکستر آمستردام در کنسرتی برای مراسم ازدواج پرنس هلند ویلیام الکساندر و همسر آرژانتینی وی پرنسس ماکسیما بوده است.

audio fileبشنوید قسمتی از کنسرتو ویولون چایکوفسکی با سولیستی رپین

۲۰۰۲-۰۳: اجرای کنسرتهای به همراه ارکستر سمفونیک بالتیمور و ارکستر سمفونیک سینسیناتی در سفری به تالار کارنگی در نیویورک و همچنین به همراه ارکستر فیلارمونیک چک در همان تالار، کنسرتی در برلین به همراه ارکستر فیلارمونیک برلین با رهبری ماریس جانسون‌ (Mariss Jansons) با پخشی تلویزیوتی در سرتاسر اروپا و برگزاری رسیتالهایی در آمریکا.

۲۰۰۴: حضور در کنسرتهای جشن سال نو در پکن، کنسرتهایی به مناسبت یک قرن شدن ارکستر سمفونیک لندن، در مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک آتن، کنسرتی به همراه ارکستر باورین، حضور در جشنواره پاگانینی در ژنو که قطعات ویلن پاگانینی را اجرا نمود.

۲۰۰۵: از برجسته ترین فعالیتهای این فصل وی: اجرای کنسرتو ویلن های بتهوون در جشنواره رویال لندن به همراه ارکستر فیلارمونیا برای جشن شصتمین سالگرد این ارکستر، کنسرتهایی به همراه کریستوف ایشنباخ و ارکستر فیلادلفیا، اولین اجرای بین المللی از کنسرتو ویلن دنیل بروباکر “نواختن و نواخته شدن” به همراه جیمز دود و ارکستر سمفونیک والتیمور. اولین ضبط رپین با دویچه گرامافون در ژوئیه این سال عرضه شد: موسیقی مجلسی اثر سرجی تانوو (Sergei Taneyev) به همراه پیانیست میخائیل پلنتو و دیگر سولیستهای بسیار بزرگ که این اثر در سال ۲۰۰۶ جایزه گرامافون را در دسته بهترین آثار ضبط شده از آن خود کرد.

۲۰۰۶: کنسرتهایی در لندن و سفری به بریتانیا به همراه دوتیوت چارلز و فیلارمونیا، اولین اجرا در وین به همراه وینر فیلارمونیک با رهبری والری گرگیف، در آمستردام به همراه ارکستر آمستردام با رهبری نیکولای الکسیو. رپین همچنین در آمریکای شمالی نیز اجراهایی داشت از جمله در تالار کارنگی به همراه ارکستر موسیقی مجلسی اورفئوس و در جشن پنجاهمین سالگرد اپرای واشنگتون. در این سال به آسیا نیز سفر کرد: به همراه ادو د ورت (Edo de Waart) و فیلارمونیک هونگ کونگ، همچنین در چندین جشنواره بین المللی حضور یافت.

audio fileبشنوید قسمتی از کنسرتو ویولون میاسکوفسکی با سولیستی رپین

۲۰۰۷: کنسرتهایی به همراه ارکستر فیلارمونیک نیویورک، ارکستر سمفونیک شیکاگو و ارکستر فیلارمونیک فرانسه با رهبری میونگ وان چانگ (Myung-Whun Chung)، ارکستر سمفونی رادیو شمال آلمان، سفری به بوداپست، آلمان، وین، تالار کارنگی و کنسرتی به همراه ارکستر فیلارمونیک اسرائیل در نیویورک… حضور به همراه سه ارکستر بزرگ لندن: فیلارمونیک، ارکستر سمفونی و فیلارمونیا، حضور در جشنواره ارکستر لیتوانی، برگزاری رسیتالهایی به همراه پیانیست نیکولا لاگانسکی (Nikolai Lugansky) در اروپا، لندن، بروکسل و مادرید و به همراه پیانست ایتامار گولان (Itamar Golan) در ایتالیا و آرژانتین. برای آلبوم سولوی خود با برچسب زرد: رپین کنسرتو ویلن بتهوون را به همراه فیلارمونیک وینر اتریش و با رهبری ریکاردو موتی (Riccardo Muti) و سونات هایی به همراه پیانیست مارتا آرگریچ (Martha Argerich) اجرا کرد.

۲۰۰۸: کنسرتهایی در سرتاسر اروپا به همراه ارکستر فیلارمونیک روتردام، ارکستر سمفونی رادیو غرب آلمان، حضور در آمریکا به همراه ارکستر سمفونیک بوستون، ارکستر لس انجلس و فیلادلفیا. همچنین اجرای رسیتالهای فراوانی در سرتاسر آمریکا و اروپا و حضور در جشنواره های مختلف.

۲۰۰۹: این سال با کنسرتهایی به همراه ارکستر فیلارمونیک مونیخ آغاز شد، به همراه آن سفری به اسرائیل با رهبری زوبین مهتا و اجرای ویلن کنسرتو چایکوفسکی، اجرای کنسرتوی ویلن به همراه ارکستر ملی ایتالیا در روم و به همراه ارکستر اسپانیا در بارسلونا، کنسرتوهای پروکوفیف را به همراه ارکستر لندن در آمریکا، آلمان و فرانسه اجرا کرد. ضبط وی از کنسرتوهای برامس در اوایل این سال عرضه شد.

deutschegrammophon.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۷

بیشتر بحث شده است